Midt-Norsk Mesterskap langdistanse (24/08/2013)
Category: Competition
Map/area: Nørdalen Nord
Country: Norge
Distance: 15.06 km
Time: 88:00
S-1: Løper på retning og regner med jeg skal se det gule området, men får det ikke med meg. Vet at jeg løper på retning og fortsetter til jeg kommer til myren. Myren er diffus og nøler litt hundre meter før posten før jeg får øye på detaljen.
1-2: Tar en ekstra god retning for å ikke være nødt til å finorientere på alle detaljer på strekket. Planen var å lese seg inn på steinene før posten men ser de ikke. Ser derimot den åpne myren til høyre og fortsetter på retning rett i posten.
2-3: Legger meg bevisst litt høyere for å få med meg vegetasjonsgrensen i starten på strekket. Holder høyden og slipper meg ned inn mot posten. På siste halvdel av strekket er det veldig åpent og god sikt.
3-4: Løper på retning og kontrollerer med gropen til høyre halvveis på strekket.
4-5: Runder svakt høyre og regner med å lese meg inn inn mot posten. Stopper 200 meter før posten og vet ikke hvor jeg er. Fortsette nølende videre og leser meg inn på myrsiget.
5-6: Retning. God sikt og veldig tydelig myr rett før posten.
6-7: Løper på retning og har god kontroll halvveis på strekket med to koller og myr mellom. Legger meg litt til høyre på slutten for å få en sikker inngang. Terrenget her bestod av mer undervegetasjon og dårligere sikt.
7-8: Retning.
8-9: Velger å runde høyre, men ser i ettertid at venstre over ryggen var litt bedre.
9-10: Ønsker en sikker inngang i posten og løper via det åpne området/myren og bruker kollen før posten til å ta posten.
10-11: Retning i lia og har kontroll på begge de to store steinene underveis.
11-12: Løper langs ryggen nedover og noterer meg at det er et flatt parti rett før posten.
12-13: Retning og finorientering.
13-14: Løper på retning ut av posten for å treffe traktorslepet som fører ut til veien. Vanskelig å lese detaljer i skrålia og fokuserer kun på kompasset og treffer stien. Krysser dalen før jeg holder høyden og løper ned på neste sti. Her består terrenget av lav lyng/mose og høye furutrær.
14-15: Følger stien et lite stykke, men sliter med å forstå kurvebildet inn mot posten og bruker litt ekstra tid på å lese kartet her.
15-16: Bruker mye tid også her for å forstå kartet. Løper bevisst litt til høyre for å få med meg helpesøkket.
16-17: Enkel post der søkket leder meg inn i posten.
17-18: Bestemmer meg for å runde rundt høyden og ned på stien. Planlegger ikke videre før jeg kommer på stien. Ser den går bratt ned til høyre og velger å løpe opp på høyden. Vurdere å runde siste kolle, men føler meg pigg og den ser ikke så farlig ut som på kartet så løper over. Ned igjen på andre siden tar lang tid fordi det er så bratt og det hadde nok lønt seg å runde venstre.
18-19: Retning.
19-20: Litt dårlig retning ut av posten og bruker litt tid på å vurdere rundt på sti. Ender med å løpe rett på. Taper tid til beste strekktid.
20-21: Bestemmer meg for å løpe rundt for å få litt avbrekk fra orientering og for å få mulighet til å lese på resten av løypen.
21-22: Løper opp på stien og følger den til jeg kommer til den første myren. Herfra har jeg nok å lese på til å ta posten sikkert. Bruker tid til å få med meg detaljene oppover lia.
22-23: Retning og ser det åpne området bak.
23-24: Ser ikke noe alternativ og løper rett på/holder høyden. Får øye på det gule myrsiget før posten og får bekreftet med kollene før posten.
24-25: Har kontroll på den gule myren til venstre men stopper for tidlig og ser etter posten. Fortsetter nedover og ser ikke posten før jeg snur meg og er for langt.
25-26: Holder høyre for å få den åpne myren inn mot posten. Den er ikke like definert som jeg tror og nøler litt inn i posten, men ser kollen i ringen og har kontroll igjen.
26-27: Begynner å bli sliten, leser lite kart og får ikke med meg at jeg skal 20 høydemeter ned. Ser det gule området og tror det er myren inni ringen, men finner ingen post og skjønner raskt hvor jeg er.
27-28: Løper i lia og slipper meg forsiktig nedover. Teller bekker for å ha kontroll på hvor langt jeg har kommet. Klarer å lese meg inn på den store myren og sikter mot bekken og det grønne og løper på retning herfra og inn i posten. Terrenget åpnet seg mot slutten av strekket.
28-29: Løper litt til høyre for streken for å få en sikker inngang med myren og steinene.
29-30: Løper på retning og leser detaljer under streken.
30-31: Tvilte ikke på veivalget og løper rundt.
31-M: Spurter alt jeg har og slår Magne med 1sek :)

Vant løpet 25 sekunder foran Magne.
Show comments (0)

Midt-Norsk Mesterskap langdistanse (24/08/2013)